Październik 2021
World Animal Day: Festivities Worksheets
4 października to World Animal Day. Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe dla dzieci!
World Animal Day Primary 1
World Animal Day Primary 2
World Animal Day Primary 3
World Animal Day Primary 4
World Animal Day Primary 5
World Animal Day Primary 6
Lipiec 2021
Independence Day: Festivities Worksheets
Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe z okazji Dnia Niepodległości Stanów Zjednoczonych! Materiały zostały przygotowane na czterech poziomach zaawansowania językowego: A1, A2, B1 i B2.
Independence Day (USA) A1
Independence Day (USA) A2
Independence Day (USA) B1
Independence Day (USA) B2
Czerwiec 2021
Father's Day: Festivities Worksheets
Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe z okazji Dnia Ojca! Materiały zostały przygotowane na czterech poziomach zaawansowania językowego: A1, A2, B1 i B2.
Father's Day A1
Father's Day A2
Father's Day B1
Father's Day B2
Maj 2021
May Day: Festivities Worksheets (Primary & Secondary)
Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe z okazji May Day! Pliki udostępniamy w wersji do wydrukowania oraz w wersji interaktywnej – do uzupełniania na komputerze.
Primary
May Day Primary 1 (do wydrukowania)
May Day Primary 2 (do wydrukowania)
May Day Primary 2 (interaktywny)
May Day Primary 3 (do wydrukowania)
May Day Primary 3 (interaktywny)
May Day Primary 4 (do wydrukowania)
May Day Primary 4 (interaktywny)
May Day Primary 5 (do wydrukowania)
May Day Primary 5 (interaktywny)
May Day Primary 6 (do wydrukowania)
May Day Primary 6 (interaktywny)
Secondary
May Day A1 (do wydrukowania)
May Day A1 (interaktywny)
May Day A2 (do wydrukowania)
May Day A2 (interaktywny)
May Day B1 (do wydrukowania)
May Day B1 (interaktywny)
May Day B2 (do wydrukowania)
May Day B2 (interaktywny)
Kwiecień 2021
Earth Day: Festivities Worksheets (Primary)
Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe z okazji obchodzonego 22 kwietnia Dnia Ziemi. Materiały są przeznaczone dla dzieci (PRIMARY) i zostały przygotowane na sześciu poziomach zaawansowania językowego.
Earth Day Primary 1 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 2 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 2 (interaktywny)
Earth Day Primary 3 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 3 (do interaktywny)
Earth Day Primary 4 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 4 (interaktywny)
Earth Day Primary 5 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 5 (do interaktywny)
Earth Day Primary 6 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 6 (do interaktywny)
Marzec 2021
Saint Patrick’s Day: Festivities Worksheets
Zapraszamy do pobrania opracowanych przez wydawnictwo Express Publishing materiałów na lekcje okolicznościowe z okazji Saint Patrick’s Day. Materiały są dostępne na czterech poziomach zaawansowania językowego: A1, A2, B1 i B2.
01. Saint Patrick's Day A1
02. Saint Patrick’s Day A2
03. Saint Patrick’s Day B1
04. Saint Patrick’s Day B2
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny
Zapraszamy do pobrania opracowanego przez wydawnictwo Express Publishing & Egis przykładowego zestawu egzaminacyjnego do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego. Zestaw został dostosowany do wymagań obowiązujących na egzaminie w roku 2021. Przekazujemy Państwu pliki pdf w wersji do wydruku i w wersji interaktywnej (do rozwiązywania na komputerze), a także nagrania mp3 i klucz odpowiedzi z zapisem nagrań.
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny do wydruku
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny interaktywny
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny: Zadanie 1 audio
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny: Zadanie 2 audio
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny: Zadanie 3 audio
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny: Zadanie 4 audio
Egzamin ósmoklasisty 2021: Przykładowy zestaw egzaminacyjny: Klucz odpowiedzi i zapis nagrań
Luty 2021
Valentine's Day
Zapraszamy do pobrania materiałów na walentynkowe lekcje okolicznościowe!
Primary
01. Valentine's Day Primary 1
02. Valentine's Day Primary 2
03. Valentine's Day Primary 3
04. Valentine's Day Primary 4
05. Valentine's Day Primary 5
06. Valentine's Day Primary 6
Secondary
01. Valentine's Day A1
02. Valentine's Day A2
03. Valentine's Day B1
04. Valentine's Day B2
Styczeń 2021
Brain-Building
[Imbuing students with a Growth Mindset]
At the Jefferson County High School in the US, the students do not get the standard grades A, B, C, F; instead, they get A, B, C, NY. NY stands for ‘Not Yet’. Fantastic.
The school has clearly embraced the idea that intelligence is not something fixed. The brain is like a muscle: with the proper exercise, you can keep getting smarter and smarter. The person who introduced the concepts of the ‘Fixed’ and the ‘Growth’ mindset was Carol Dweck. Click here to watch an amazing short clip, in which Dr. Dweck talks about her findings:
https://www.youtube.com/watch?v=BXIe1PfjPLc&feature=emb_logo
Carol Dweck makes three important points:
- A student’s mindset makes a big difference in his/her progress.
- We can teach students to adopt a growth mindset.
- Teachers have an important role to play in helping students in this process.
Consider the following study: freshmen at a university in Hong Kong were given a test to see whether they saw intelligence as something fixed or as something which could change through hard work. They were then asked whether they wanted to take remedial classes to improve their English. It turned out that the freshmen with a fixed mindset were much less likely to sign up for the course (‘Why try when it is not going to make much of a difference?’ [Sommers, ‘Situations Matter’ – p. 156]).
In a follow-up study, other students were shown articles either claiming that intelligence was static or that it was something which was flexible and could be increased. Both groups were then deliberately given a hard task in which they failed. Interestingly, in subsequent tasks, people who had been led to think that intelligence was fixed at birth tended to give up easily and avoided taking on further challenges (ibid.).
The moral is clear: student beliefs about who they are and their potential can have a huge impact on their morale and on how much progress they make.
So what does all this mean for EL teachers? Here are three tips:
- Do not praise students for being intelligent; the metamessage is that you either have what it takes or you do not.
- Praise effort, even if students do not succeed, but make sure you convey your faith that they can make it eventually (‘Not Yet’!).
- Get students to internalise this attitude – perhaps by giving them information about the two mindsets and getting them to write an email to a weaker student explaining the need for them to persevere.
What we believe about our potential can make a huge difference in how far we go. It is therefore crucial that we hammer this into our students’ mind: ‘The answer to the question ‘Who am I?’ should be written in pencil and not pen’. Brilliant.
The Moral: Make sure your students embrace the Growth Mindset.
By Nick Michelioudakis https://www.teachers-corner.co.uk/brain-building/
Grudzień 2020
Karty kalendarza wskazują, że już grudzień! Jest to zatem czas, aby rozpocząć przygotowania do lekcji okolicznościowych. Zapraszamy do pobrania darmowych kart pracy z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku dla dzieci i młodzieży.
Christmas
Christmas 1
Christmas 2
Christmas 3
Christmas 4
Christmas 5
Christmas 6
Christmas A1
Christmas A2
Christmas B1
Christmas B2
New Year
New Year 1
New Year 2
New Year 3
New Year 4
New Year 5
New Year 6
New Year A1
New Year A2
New Year B1
New Year B2
Listopad 2020
Zachęcamy do pobrania okolicznościowych kart pracy z okazji Święta Dziękczynienia. Karty pracy dedykowane są najmłodszym uczniom. Materiały obejmują m.in. kolorowankę, grę planszową, ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania itp.
Thanksgiving 1
Thanksgiving 2
Thanksgiving 3
Thanksgiving 4
Thanksgiving 5
Thanksgiving 6
Październik 2020
Zapraszamy do skorzystania z kart pracy z okazji przypadającego na 31 października Halloween. Materiały dostępne są na czterech poziomach: A1, A2, B1 i B2.
Halloween A1
Halloween A2
Halloween B1
Halloween B2
Wrzesień 2020
Why are images so important in learning? Dual Coding
If you open any teaching and learning book on languages these days, the likelihood is that it will be full of pictures, diagrams, drawings, and graphs. In other words, nearly all textbooks make use of visual elements to support learning. You would think this is obvious but I have ELT books on my shelves published in the 20th Century that hardly have any visuals at all. There is an intuitive feeling that visuals support learning and the research would suggest that is true [1]. This month’s blog post tries to describe how the role of visuals changes in the different stages of the learning process.
A lot of the most interesting research into the impact of visuals on learning is not in the area of ELT but often in areas such as educational psychology. Richard Mayer [2], is one of my favourites and amongst the most famous researchers in the area of visuals and learning. Richard Mayer argues that we receive information through 2 main channels, ie the visual and auditory. This is known as dual coding and the brain receives and processes the information from these two channels differently. It is very easy to overload one of these channels (known as cognitive overload). For example, if you were quickly shown 7-8 pictures one after the other, you might not be able to immediately recall them. Similarly, if someone reads out more than about 7 words, you might not be able to immediately repeat them. This is because when we see or hear something, it goes into our sensory memory and our sensory memory is only able to hold a limited amount of information. Think about when someone reads you a telephone number and you try to repeat what they have said. That is your sensory memory and it is very limited. Another example would be when something gives you directions and you try to follow what they are saying.
One obvious way of reducing cognitive overload is to deliver information through both channels. So looking at a picture while it is described to you or seeing some pictures of objects on an IWB with the audio being played is likely to reduce cognitive overload. So images can play a very powerful role in helping avoid cognitive overload, especially if audio is also used.
The information moves from the sensory memory almost immediately into the working memory. This is where it gets interesting. If information is delivered both visually and orally, then there is cross fertilisaton between the visuals and the audio. So some of the pictures may help us to understand the auditory information and some of the auditory information may help us to remember the visual information.
You can think about the working memory as what you do with information when you first receive it. You start to think about it, organise it, make sense of it and understand it. However, that does not mean you have ‘learnt it’. When you truly learn something, it means you are able to recall it. It becomes connected with your other knowledge. It becomes knowledge that you can recall and use at any time. You can think about the working memory as ‘trying to make sense of the information you have received.’ You are trying to understand and organise it. This is often the point in the class, when you see the faces of the students and you can see that the ‘penny has dropped’. They have received the information and made sense of it. Visuals have a role in working memory. It is often at this stage that we do exercises and very controlled type activities that simply help students to understand and get things clear in their mind. These types of activities concentrate on the new material learnt rather than link the new material to previous knowledge.
So how do we take information from our working memory into our long term memory? Well, we have to process and use it. So, for example, let’s imagine that the teacher has done an activity to present new vocabulary to the students. This information was presented in a dual coded way, perhaps by using the IWB to present the new words along with auditory support. At this stage, the students have the vocabulary in their working memory. We might have done a few very controlled activities to help memorise and practice the new information and to help students to understand it. Now we need to do a series of activities that begin to process and use this vocabulary in a wider context. We need to link it to their previous learning, we need to set up activities that will get the students to process and use the new vocabulary. These activities should be varied in nature. Students might see the new vocabulary in a reading, hear the new words in a listening and use the new vocabulary in speaking activities. The role of the visuals at this stage is to support activities that encouraging the processing of language.
Richard Mayers work really helped me to understand how to approach my teaching and learning. It made me aware of the importance of how new information should be presented to students. We need to make the presentation of new information as varied and as interesting as possible but we should always be aware that dual coded information is likely to help with cognitive overload. The sensory memory is very limited and so we need to stage and organise the delivery of new material. We also need to understand that just because we have delivered new concepts and ideas to our students, it doesn’t mean they have learnt them. We first need to help students’ working memory by doing exercises and activities that work with the new information. At this stage, we are essentially helping them to understand it. Once students have ‘understood’ something, we then need to do the types of activities that will help students convert something they have understood into knowledge. This is when information goes into their long term memory. At each stage, images can play a different role.
In many ways, I have described what is known as a PPP model of learning (Presentation, Practice, Production). As we become more experienced teachers we begin to modify and adapt this basic approach. For example, we use discovery techniques as a way of presenting new language to students. We may for example set up a whole task or project that is crafted in such a way that it facilitates this learning process. However, essentially and perhaps intuitively we understand that learning does seem to go through these stages, though it is more complicated than I have described above. However, understanding these stages can help you think about the role the use of visuals can play at each stage and how they can support learning.
References
[1] A picture is worth a thousand words
https://learningsolutionsmag.com/articles/a-picture-really-is-usually-worth-a-thousand-words
[2] Richard Mayer Multimedia learning
https://www.mheducation.ca/blog/richard-mayers-cognitive-theory-of-multimedia-learning
[3] Dual coding boosts memory
https://edu.rsc.org/ideas/how-to-harness-dual-coding/4010629.article
by Russell Stannard https://bit.ly/32LRDQd
Czerwiec 2020
3 Communicative Writing Tasks for better Group Collaboration
How often do you avoid doing writing in class because it seems a bit boring and set it for homework instead?
How often do your students not do their writing homework or make a sub-standard effort? Well, writing in class can be fun and you can even sneak it in without students noticing! Best of all, it doesn’t always need to be a solitary activity: it can be collaborative and communicative. Here are some ideas to try out both in class and during online lessons as well, with some modifications.
1. Chain Stories
We’ve all seen chain stories in resource books (the ones where one student writes part of a story, folds it over and passes it to the next student who continues until you have a complete story written by everyone). These are a great way of getting the students to write in class, but you can also follow them up and make them a lot more valuable as writing tasks.
a) Do the chain story as normal, asking students to make sure their writing is clear.
b) When it is finished, students pass it one more time and then unfold and read their stories. Tell them that if there is anything they don’t understand they should find the person who wrote it and get them to explain it. When you are online use the chatbox instead.
c) Tell the students that this is now their story and their responsibility. They have to write it out in prose as a complete story. They can add details, connectors, etc., but they have to keep the main events the same. Set a time limit (15-30 minutes depending on the class).
d) When they have finished, collect the stories in and post them on the classroom walls or send them by emails so everyone can read, and recognise all the stories they wrote.
e) Ask for feedback on which story was the silliest, funniest, saddest, happiest, etc.
f) Finally, collect the writing in to mark.
2. Newspaper Picture Stories
To prepare for this task you need to cut out several pictures from newspaper or magazine stories or find online ones and print them out. The more diverse and bizarre the pictures are, the better!
a) Separate the students into groups of two or three.
b) Lay the pictures face down and ask one person from each group to pick four or five pictures without looking at them.
c) Each group will have to chat about the pictures they see.
d) Tell students that these pictures all make up one news story from a newspaper. Give them 6-7 minutes to discuss and come up with an idea for a story and to put the pictures in order.
e) Then ask for a volunteer to write. Tell students they have to write out the story in no less than 200 words. (You can adjust the word limit depending on the class.) Give them 15 minutes to write, discussing as they go.
f) At the end, get the group members who didn’t write to check through for any mistakes.
g) Ask the group to think of an appropriate headline.
h) Tell them one person will have to read the story out, but not the person who wrote. Give them some time to read through and practice. Tell the other students in the group they should display the pictures in the correct order.
i) Write the following questions on the board or on the chatbox on the screen
Who? What? Where? When?
Tell the students that as they listen to the other groups’ stories they should answer these questions.
j) The groups take it in turns to read out their stories. After each story, have a feedback session using the questions on the board.
k) Collect the writing in to mark.
3. Question Writing This is a great “getting to know you” task.
a) First write up all the students’ names on the board in the order they are sitting in. For online lessons, you can do so on a shared Google Document or on the chatbox of your streaming platform.
b) Distribute a pile of paper to each student. (When in the classroom otherwise they can follow the same procedure below by sending emails)
c) Tell the students that they have to write at least one question for each member of the class and that it must be a different question for each person. Make sure they write who the question is to and from on the paper.
d) When everyone has finished, tell them to go and give their questions to the people they wrote them for.
e) When everyone has their questions, tell them to sit down and write the answer in a full sentence.
f) Next, tell the students to read their answer(s) to the person who wrote the question(s). That person can then ask more questions and should ask permission to report the answers to the class.
g) Get the students to report back on anything interesting they learnt about another student.
4. Penfriend Letter – Writing
For this task you need two classes of the same or a similar level with the same number of students. This can be tricky, but if you can arrange it, it’s an excellent task to motivate students into wanting to write. It works equally as well with adults, teenagers or children and with any level from Elementary up. It’s best done over a term/semester.
a) Start with one class and tell them they are going to write a letter to their new penfriend. (You will probably need to explain the concept.) Elicit what students might write, i.e. some general information about themselves and then some questions to find out about the other person. Give them time to do this and help with any vocabulary or questions.
b) With the second class, explain again about penfriends and distribute the letters/emails, either at random or to students you think would be the most suitable. Tell them to write a reply.
c) On the same day each week you can distribute the letters and spend time in class or online on a reply. Try not to dictate too much what students should write and you will find relationships develop quite naturally.
d) At the end of the term, organise a party or get-together so the penfriends can meet (when we are all safe and sound of course) – you never know, some lifetime friendships might have been formed!
Good communication is the key to success these days. Even if we are not in a classroom, surrounded by happy faces, we can still do miracles online. We only need imagination, creativity, and high spirits. No matter where we are right now, it won’t last forever and we must keep in mind that maintaining a positive relationship among students and ourselves creates a harmonious learning environment. That should be our number one target!
by Natassa Manitsa https://www.teachers-corner.co.uk/
Maj 2020
W tym miesiącu zapraszamy do wykorzystania okolicznościowych kart pracy z okazji May Day. Materiały dostępne są na czterech poziomach: A1, A2, B1 i B2.
May Day A1
May Day A2
May Day B1
May Day B2
Kwiecień 2020
Pierwszy dzień kwietnia to międzynarodowy dzień żartów i robienia psikusów. Zapraszamy do pobrania kart pracy dostępnych na czterech poziomach: A1, A2, B1 i B2.
April Fool's Day A1
April Fool's Day A2
April Fool's Day B1
April Fool's Day B2
Marzec 2020
W marcu obchodzimy Dzień Kobiet. Z tej okazji zachęcamy do pobrania okolicznościowych kart pracy. Wśród ćwiczeń znajdziemy m.in. krzyżówkę, wykreślankę, tekst do uzupełnienia podanymi wyrazami, zadania i projekty do wykonania w grupach.
Women's Day A1
Women's Day A2
Women's Day B1
Women's Day B2
Luty 2020
W tym miesiącu zapraszamy do skorzystania z walentynkowych kart pracy. Materiały dostępne są na czterech poziomach: A1, A2, B1 i B2.
Valentine's Day A1
Valentine's Day A2
Valentine's Day B1
Valentine's Day B2
Styczeń 2020
W 2020 roku egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego odbędzie się 23 kwietnia. W okresie zintensyfikowanych przygotowań warto dać uczniom jak najwięcej okazji do rozwiązywania zadań typowo egzaminacyjnych oraz przykładowych arkuszy. Dzięki temu uczniowie będą mogli przekonać się, jak wiele już potrafią i co powinni jeszcze powtórzyć! Pozwoli im to również zapoznać się z formatem nadchodzącego egzaminu. Practice makes perfect!
Poniżej zamieszczamy przykładowy zestaw egzaminacyjny (z nagraniami), zapis tekstów do zadań na rozumienie ze słuchu oraz klucz odpowiedzi i schemat oceniania.
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego
Przykładowy zestaw egzaminacyjny
Klucz, zapis nagrań i schemat oceniania
Nagranie 1
Nagranie 2
Nagranie 3
Nagranie 4
Grudzień 2019
Lekcje poświęcone tematyce bożonarodzeniowej to zwykle jedne z zajęć, w których uczniowie biorą udział najchętniej. Zapraszamy do wykorzystania okolicznościowych materiałów, które można pobrać poniżej.
Kartoniki z pytaniem. Do wykonania tego zadania będzie potrzebny co najmniej jeden telefon z dostępem do internetu na parę lub grupę uczniów. Kartoniki z pytaniem należy rozciąć, a następnie przydzielić określoną ilość każdemu zespołowi. Zadaniem uczniów jest odnalezienie odpowiedzi na przydzielone im pytania.
Karty typu „pytanie – odpowiedź”. Zadaniem uczniów jest dopasowanie kartonika z pytaniem (w czerwonej ramce) do poprawnej odpowiedzi (w ramce zielonej). Zadanie można wykonać w parach lub grupach.
Karta pracy z pytaniami. Jest to zestaw wszystkich piętnastu pytań. Zadaniem uczniów jest odnalezienie odpowiedzi i zapisanie ich na kartce. Przed przystąpieniem do wykonywania zadania nauczyciel może ogłosić „zawody”. Osoba/ para/ grupa, która jako pierwsza odnajdzie odpowiedzi na wszystkie pytania zostanie zwycięzcą. Do wykonania tego zadania będzie potrzebny telefon z dostępem do internetu. Rozwiązując zadanie, uczniowie nie tylko zdobywają nową wiedzę, ale również doskonalą umiejętność wyszukiwania informacji.
Gra planszowa. Grę można wykorzystać jako podsumowanie lekcji, aby uczniowie mogli sprawdzić, co zapamiętali.
Klucz odpowiedzi.
Listopad 2019
Mikołaj nadchodzi wielkimi krokami! Z tej okazji przygotowaliśmy kilka ćwiczeń do wykorzystania na lekcji okolicznościowej.
Zadania można pobrać jako plik zbiorczy i użyć jako jednej karty pracy zawierającej zestaw różnych ćwiczeń. Każde z ćwiczeń można również pobrać osobno i zorganizować „mikołajkowe stacje”. W tym celu uczniów dzielimy na grupy, a ze stolików tworzymy stacje z zadaniami (tyle stolików, ile zadań). Uczniowie mają w określonym przez nauczyciela czasie (np. 5 minut) rozwiązać ćwiczenie przy stoliku. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, uczniowie zmieniają stację, czyli przechodzą do kolejnego stolika. Uwaga! Do rozwiązania niektórych zadań konieczny będzie co najmniej jeden telefon z dostępem do internetu.
W zestawie mikołajkowym znajdziemy:
Task 1 – wykreślankę z nazwami zabawek, które Mikołaj niesie w worku (w ramach rozszerzenia zadania możemy poprosić uczniów o stworzenie rysunku z tymi zabawkami lub o ułożenie zdań z nazwami zabawek).
Task 2 – zadanie polegające na podpisaniu elementów ubioru Mikołaja (uczniowie mogą dodatkowo opisać Mikołaja ustnie lub pisemnie).
Task 3 – ćwiczenie polegające na znalezieniu słów w innych językach obcych, które oznaczają Mikołaja.
Task 4 – tekst z lukami do uzupełnienia.
Task 5 – zadanie oparte na wykorzystaniu kodu QR (treść ukrytego polecenia: ułóż słowa z podanych liter S, A, N, T, A, C, L, A, U, S).
Task 6 – tekst piosenki świątecznej do uzupełnienia.
Plik zbiorczy
Październik 2019
Pomoce edukacyjne z naszej oferty dają okazję do łączenia nauki z zabawą. Jak skorzystać z nich na lekcji języka angielskiego? Można oprzeć się na pomysłach, które znajdują się w krótkich przewodnikach towarzyszących większości zabawek. Można także wymyślić własne scenariusze gier dostosowanych do potrzeb konkretnej grupy uczniów. Poniżej przedstawiamy kilka naszych propozycji na wykorzystanie dwóch nowości: Hide & Seek Learning Tree House i Uh-Oh, Hippo!
Przypominamy, że pomoce edukacyjne można nabyć w promocyjnych cenach do końca października 2019 (lub do wyczerpania zapasów).
Hide & Seek Learning Treehouse

Hide & Seek Learning Treehouse to zabawka edukacyjna, dzięki której dzieci rozwijają małą motorykę oraz uczą się rozpoznawać i nazywać cyfry, kolory, kształty i zwierzęta. Ćwiczą także umiejętność liczenia od 1 do 5 oraz dobierania elementów np. pod względem liczby, koloru i kształtu.
Zestaw zawiera:
- Kolorowe drzewo, w którym znajduję się pięć par drzwi, a za nimi rysunki zwierząt (wiewiórki, szopa, niedźwiedzia, sowy i lisa).
- Pięć jabłek w rożnych kolorach. Na każdym jabłku przedstawiono figury geometrycze, np. na pomarańczowym dwa kwadraty, na żółtym trzy trójkąty itp.
Propozycje zabaw z wykorzystaniem Hide & Seek Learning Treehouse
I.
Dzieci siadają w kole, wokół zabawki Hide & Seek Learning Treehouse. Nauczyciel prosi je o zamknięcie oczu i wspólne powiedzenie rymowanki:
Hide and seek,
hide and seek!
Close your eyes!
Do not peek!
Następnie nauczyciel wrzuca do otworu znajdującego się w koronie drzewa jabłko, które wpada do koszyka. Nauczyciel mówi: Open your eyes! Dzieci patrzą na jabłko i odpowiadają na pytania dotyczące koloru owocu oraz kształtu i ilości figur geometrycznych, które są na nim umieszczone.
Nauczyciel: What colour is it?
Uczeń: It’s blue./ Blue.
Nauczyciel: What shape is it?
Uczeń: It’s a circle./ Circle.
Nauczyciel: How many stars can you see?
Uczeń: I can see five stars./ Five./ Five stars.
Następnie nauczyciel mówi: The bear is hungry! Let’s feed it! i pokazuje, jak nakarmić niedźwiadka. Wybiera właściwe jabłko (np. niedźwiadka trzeba nakarmić żółtym jabłkiem z trzema trójkątami, gdyż drzwi mają żółty kolor i numer 3 w trójkątnej ramce) i wkłada je za odpowiednie drzwi, mówiąc przy tym: Here you are. Potem, zmieniając głos, dodaje: Thank you. I’m full now./ Thank you. It’s yummy!
Teraz dzieci kolejno karmią zwierzątka mieszkające w drzewie, w taki sam sposób, jak robił to nauczyciel. Zdania: Here you are. oraz Thank you. I’m full now./ Thank you. It’s yummy! może wypowiadać to dziecko, które wkłada jabłko do odpowiedniego domku, lub cała grupa chórem. Jeśli zadanie zostanie wykonane poprawnie nauczyciel chwali ucznia, mówiąc: Well done! / Good job! itp.
II.
Zabawa może przebiegać także w inny sposób. Dzieci wspólnie decydują, w którym domku na drzewie schować jedno z jabłek, a nauczyciel ma odgadnąć, gdzie ono się znajduje (podczas chowania jabłka nauczyciel zamyka oczy i zatyka uszy). Chcąc się dowiedzieć, gdzie ukryto jabłko, nauczyciel potrzebuje podpowiedzi i prowadzi z uczniami dialog.
Nauczyciel: What colour is it?
Uczniowie: It’s red. / Red.
Nauczyciel: What shape is it?
Uczniowie: It’s a circle./ Circle.
III.
Plastikowe owoce oraz figurkę drzewa możemy również wykorzystać do przeprowadzenia gry ruchowej. Nauczyciel przydziela uczniom zadania: kilku uczniów ma schować plastikowe jabłuszka w różnych miejscach sali (jeden uczeń chowa jeden owoc lub – w zależności od liczebności grupy – dwoje dzieci chowa jeden owoc), a inni mają znaleźć ukryte owoce i umieścić je za odpowiednimi drzwiami w drzewie. Pozostałe osoby z grupy mogą pomagać, mówiąc Hot! – to oznacza, że uczeń szuka w dobrym miejscu – lub Cold! – to sygnalizuje, że w tym miejscu nic nie zostało schowane. Po znalezieniu wszystkich jabłuszek i umieszczeniu ich za odpowiednimi drzwiami, uczniowie zamieniają się rolami.
IV.
Gdy uczniowie dobrze już znają wszystkie kolory, kształty, cyfry i nazwy zwierzątek oraz są zaznajomieni z zabawką, nauczyciel rysuje na tablicy/kartce żółte jabłko albo po prostu mówi: A yellow apple!, a zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie, jaka figura geometryczna była narysowana na żółtym jabłuszku, ile było na nim figur, jakie zwierzątko otrzymywało ten owoc i jaka cyfra była umieszczona na żółtych drzwiach.
Nauczyciel: Shape!
Uczeń/Uczniowie: Triangle.
Nauczyciel: Number!
Uczeń/Uczniowie: Three.
Nauczyciel: Animal!
Uczeń/Uczniowie: Bear.
W zależności od wieku i stopnia zaawansowania językowego dzieci, nauczyciel może podpowiadać, pokazując na przykład odpowiednie drzwi w domku w drzewie, rysując w powietrzu kształt figury geometrycznej, pokazując odpowiednią liczbę palców itp.
Na koniec nauczyciel pokazuje wszystkim dzieciom żółte jabłuszko z trzema trójkątami mówiąc pełne zdania:
Look! It’s a yellow apple. There are three triangles. Let’s count them! (Nauczyciel i dzieci liczą do 3.)
The bear likes apples! Mmmm… Apples are yummy! (Dzieci głaszczą się po brzuchu.)
W podobny sposób można przeprowadzić zabawę wykorzystując jabłka w pozostałych kolorach.
Uh-Oh, Hippo!

Propozycje zabaw z wykorzystaniem Uh-Oh, Hippo!
Uh-Oh, Hippo! to zabawka edukacyjna, która pomaga w nauce angielskich słówek, a także rozwija pamięć i spostrzegawczość. Zestaw zawiera figurkę hipopotama oraz 18 plastikowych figurek przedmiotów o różnych kształtach i kolorach (są to „przekąski” hipopotama: gwizdek, kask, ryba, but, okulary, trąbka i inne). Karmienie hipopotama i zgadywanie, którą z kilku przekąsek właśnie połknął, z pewnością spodoba się dzieciom. A gdy będą chciały sprawdzić, czy odgadły poprawnie, wystarczy, że nacisną ogon hipopotama! Jednak czy ten uroczy hipopotam to tylko zabawka dla dzieci? Zdecydowanie nie! Z łatwością wprowadzi element zabawy także na lekcję z nastolatkami. W jaki sposób? Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wykorzystanie tej pomocy edukacyjnej na lekcjach nie tylko z dziećmi, ale i z młodzieżą.
I.
Jeśli używamy zabawki po raz pierwszy, trzeba zapoznać uczniów z nowym słownictwem. Nauczyciel może to zrobić w dowolny sposób, np. przy pomocy przygotowanych wcześniej kart obrazkowych lub gotowych figurek będących częścią gry.
Następnie spośród 18 figurek („przekąsek” hipopotama) dzieci wybierają osiem. Przy wkładaniu ich do paszczy hipopotama (po jednej figurce do każdej przegrody) nauczyciel zadaje uczniom pytania dostosowane do poziomu zaawansowania językowego grupy, np.: What is it? What colour is it? Have you got a toaster at home?
Pozostałe figurki dzieci układają na „trawniku”. Potem starają się zapamiętać, jakie przekąski znajdują się w paszczy Hugo. Następnie nauczyciel zamyka paszczę Hugo i ponownie ją otwiera. Wtedy okazuje się, że hipopotam zjadł jedną przekąskę. Którą? Zadanie uczniów polega na podaniu nazwy przedmiotu, który zniknął w brzuchu Hugo. Nauczyciel ustala, czy wystarczy tylko podać nazwę, czy należy wypowiedzieć całe zdanie, np. It’s a (yellow) light bulb./ He ate a (yellow) light bulb. Jak się przekonać, czy odpowiedź jest poprawna? Wystarczy nacisnąć ogon hipopotama! Zwycięży ten, kto trzy razy odpowie poprawnie.
II.
Przed przystąpieniem do gry nauczyciel pokazuje uczniom kolejno figurki-przekąski i prosi o podanie ich nazw. Następnie prosi uczniów o zamkniecie oczu i umieszcza osiem dowolnych przekąsek w paszczy hipopotama. Zadanie polega na odgadnięciu, co zostało schowane.
Nauczyciel: What’s inside Hugo’s mouth?
Uczeń: Is it a cup?./ I think it’s a toy car./ Maybe it’s a trumpet.
Nauczyciel może zapisać na tablicy imiona uczniów i nazwy przedmiotów, które podali. Następnie otwiera paszczę hipopotama, a cała grupa ustala, komu udało się odgadnąć.
Kolejny etap zabawy to próba zapamiętania przez uczniów kolejności figurek ułożonych w paszczy Hugo i podanie ich nazw. Nauczyciel określa, od której figurki należy zacząć, i wyjaśnia, że kierunek ma być zgodny z ruchem wskazówek zegara. Należy dać uczniom trochę czasu, aby mogli się przyjrzeć, zanim paszcza Hugo zostanie zamknięta. Zabawa może przebiegać w dwóch wariantach – łatwiejszym i trudniejszym. W pierwszym uczniowie tylko podają nazwy przedmiotów. W drugim posługują się liczebnikami porządkowymi, np.:
Nauczyciel: Let’s start from the toy car. The toy car is the first.
Uczeń 1: The light bulb is the second.
Uczeń 2: The toaster is the third.
III.
Przy pomocy zabawki Uh-Oh Hippo możemy przeprowadzić także grę ruchową dla dzieci. Podczas gdy uczniowie siedzą z zamkniętymi oczami, nauczyciel chowa/rozkłada figurki w różnych miejscach sali. Następnie wybiera ochotnika/ochotników, których zadaniem jest przyniesienie właściwej figurki i umieszczenie jej w paszczy hipopotama. Nauczyciel podaje nazwę – lub tylko kolor – przedmiotu, który ma zostać przyniesiony, np.: Hippo wants to eat something blue.
IV.
W starszych grupach grę z hipopotamem można wykorzystać do utrwalenia czasu past simple. Uczniowie podają całe zdanie, by opisać co zjadł/ czego nie zjadł Hugo, np.: Hugo ate a toy car! He didn’t eat a cactus, but he ate a dog bone! Nauczyciel lub uczniowie mogą też zadawać sobie nawzajem pytania: Did Hugo eat a purple whistle? Yes, he did./ No, he didn’t. Za każde poprawne zdanie, nauczyciel przyznaje jeden punkt.
V.
Figurki-przekąski mogą zostać wykorzystane do tworzenia opisów przedmiotów. Zadaniem uczniów jest wybranie jednego przedmiotu i opisanie go za pomocą dwóch lub trzech zdań, np.: It’s a green plant. It grows in the desert. Uczeń, który jako pierwszy podniesie rękę i poda poprawną nazwę, otrzyma jeden punkt. Grę można przeprowadzić również w grupach, które sobie nawzajem zadają zagadki.
VI.
Figurki dołączone do gry można z powodzeniem wykorzystać podczas lekcji ze starszymi uczniami. Celem zabawy jest wspólne tworzenie ciągu zdań tak, aby powstała historyjka. Nauczyciel musi jasno określić, w jakim czasie gramatycznym należy stworzyć opowieść, oraz ile zdań może dodać każdy z uczniów. Po umieszczeniu figurek w paszczy hipopotama nauczyciel wybiera ucznia, który rozpoczyna. Uczeń naciska ogon hipopotama i tworzy pierwsze zdanie/zdania ze słowem, które zostało wylosowane. Na przykład, jeśli wypadnie figurka toy car uczeń może powiedzieć: When I was a young boy, my father gave me a blue toy car. Kolejna osoba naciska ogon i kontynuuje opowieść. Układanie historyjki trwa do wyczerpania figurek. W trakcie jej tworzenia, nauczyciel powinien monitorować pracę grupy. Może też delikatnie podpowiadać. Nie należy natomiast przerywać historyjki lub poprawiać całego zdania, które jest logiczne choć niepoprawne gramatycznie. Należy za to zapisać takie zdania na kartce, a po zakończeniu zabawy, omówić popełnione błędy.
Wrzesień 2019
ABC czyli jak uczyć alfabetu
Większość uczniów rozpoczyna swoją przygodę z językiem angielskim od nauki alfabetu. Dzieci zwykle ćwiczą go w formie piosenki, a melodia i rytm pomagają szybko zapamiętać cały alfabet. Nauczyciele zauważają jednak, że uczniowie poproszeni o nazwanie wybranej losowo litery miewają z tym problem. Często się zdarza, że chcąc przypomnieć sobie jej nazwę, muszą powiedzieć na głos (albo zaśpiewać) wszystkie litery od początku – od A do tej, o którą właśnie chodzi. Bywa, że potrzebna jest… matematyka. Uczeń najpierw mówi alfabet po polsku, licząc na palcach kolejne litery – np. H jest 8. w kolejności. Potem mówi alfabet po angielsku, również licząc na palcach. Gdy dotrze do 8. litery angielskiego alfabetu, odkrywa, że polskie H to angielskie /eɪtʃ/. Wniosek z tych obserwacji jest taki – jeśli na początkowym etapie nauki zabraknie ćwiczeń utrwalających nazwy liter „na wyrywki”, z użyciem materiałów wizualnych, to później przypomnienie sobie angielskiej nazwy danej litery może być trudne.
Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na gry i ćwiczenia, które można przeprowadzić na zajęciach z uczniami w różnym wieku. Sprawdzą się one na lekcjach poświęconych wyłącznie nauce alfabetu, ale mogą również posłużyć jako dodatkowe ćwiczenia na początku lub końcu lekcji albo jako przerywnik w trakcie zajęć.
Praca z plakatem
Po wspólnym powtórzeniu alfabetu nauczyciel siada z uczniami w kole, kładąc w środku plakat z alfabetem (jeśli nie mamy plakatu, możemy użyć dużej kartki papieru z wypisanymi literami). Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu, a następnie kolorową kartką zakrywa jedną z liter. Na komendę nauczyciela uczniowie otwierają oczy i mówią, która litera została zakryta. Uczeń, który jako pierwszy poprawnie nazwie zasłoniętą literę, kładzie kartkę na literze, którą ma sam wybrać, i zabawa toczy się dalej.
Podczas przeprowadzenia tego ćwiczenia warto używać pełnych zwrotów po angielsku, np.: Close/Open your eyes.; What letter is missing? itp.
W starszych grupach można poprosić uczniów, by po podaniu właściwej nazwy litery, wymienili kilka słów (np. trzy) zaczynających się na tę literę lub ułożyli zdanie zawierające wyraz, który zaczyna się na tę właśnie literę.
Zabawa w chowanego
Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel chowa w różnych miejsca w klasie przygotowane wcześniej kartoniki z wszystkimi literami alfabetu. Jeden kartonik to jedna litera. Zadaniem uczniów jest znalezienie tych kartoników. Planując przeprowadzenie tej zabawy, trzeba zwrócić uwagę na liczebność grupy i ustalić, ile kartoników ma znaleźć każdy uczeń. Na przykład – jeśli grupa liczy dwunastu uczniów, dziesięć osób ma znaleźć po dwa kartoniki, a dwie – po trzy.
Gdy wszystkie litery zostaną odnalezione, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w linii, zgodnie z kolejnością liter w alfabecie. Aby uniknąć chaosu, nauczyciel kieruje zabawą, zadając pytania: Where’s letter A?; Letter C is here, what letter is next? itp. Linia oczywiście będzie „dynamiczna”, gdyż uczeń, który ma kartonik np. z literami A i Z, najpierw staje jako pierwszy, a potem przechodzi na koniec.
W grupie starszych uczniów kolejnym etapem zabawy może być układanie zdań, w których dana litera ma pojawić się jak najczęściej. Uczniowie zostają podzieleni na drużyny (warto podzielić uczniów tak, aby w każdej drużynie znajdowały się zarówno osoby słabsze, jak i mocniejsze). Nauczyciel przydziela każdej drużynie jedną literę, np. M. Wygrywa drużyna, która w określonym czasie ułoży zdanie, w którym będzie najwięcej wyrazów zaczynających się na daną literę, np. My mum Monica is making a mango cake for me.
Wyścigi literowe
Nauczyciel po podzieleniu uczniów na grupy, prosi ich o zapisanie na kartce jak największej liczby słów zaczynających się na daną literę. Po upływie określonego czasu (np. 3 minuty) członkowie grupy kolejno odczytują zapisane wyrazy. Po przeczytaniu wyrazu należy go przeliterować! Wszyscy uczniowie oceniają, czy wyraz został zapisany poprawnie. Oczywiście musi to potwierdzić nauczyciel. Za każde poprawnie zapisane słowo grupa otrzymuje 2 punkty. Nauczyciel może również poprosić uczniów z innych grup o podanie polskiego odpowiednika danego słowa. Za poprawną odpowiedź przydziela jeden punkt. Wygrywa grupa, która zdobyła najwięcej punktów.
Wybuchowy alfabet
Nauczyciel przygotowuje kartoniki z wszystkimi literami alfabetu. Każda litera musi być zapisana osobno. Można też przygotować wariant z dużą i małą literą (np. A a) na jednym kartoniku albo użyć obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwy zaczynają się na daną literę (np. obrazek jabłka – apple, piłki – ball, samochodu – car itp.). Dla dużych grup można przygotować większą liczbę kartoników, zarówno z literami, jak i obrazkami. Trzeba też zrobić pięć kartoników z napisem BANG! Kartoniki należy włożyć do woreczka lub pudełka. Uczniowie kolejno losują po jednym i podają na głos nazwę litery. Jeśli odpowiedź jest poprawna, uczeń zachowuje kartonik, jeśli błędna – odkłada kartonik na bok. Ten, kto wylosuje BANG!, oddaje wszystkie zgromadzone wcześniej kartoniki. Wygrywa uczeń, który na końcu zabawy ma najwięcej kartoników.
Dla uatrakcyjnienia gry uczniowie mogą podawać sobie woreczek lub pudełko w rytm muzyki. Gdy nauczyciel zatrzyma muzykę, uczeń, który właśnie trzyma woreczek/pudełko losuje literę. Ważne, aby nauczyciel zatrzymywał muzykę w takich momentach, żeby każdy miał szansę na losowanie.
Grę można prowadzić także na nieco wyższym poziomie, prosząc uczniów nie tylko o podanie nazwy wylosowanej litery, ale także wyrazu lub wyrazów rozpoczynających się na daną literę.
Literowe „podchody”
Przed przeprowadzeniem gry nauczyciel zapisuje litery na dużych kartkach (np. w formacie A4). Potem rozkłada kartki na podłodze – dobrze jest mieć sporo miejsca do dyspozycji. Uczniowie chodzą między rozłożonymi kartkami. Nauczyciel głośno podaje nazwę dowolnej litery, a zadaniem uczniów jest odnalezienie tej litery i podejście do niej. W rolę nauczyciela mogą wcielać się również uczniowie – w tym wariancie, wybrany przez nauczyciela uczeń podaje nazwę litery, a gdy litera zostanie odnaleziona, wskazuje kolegę/ koleżankę, która ma podać kolejną nazwę. Gra sprawdza się najlepiej w grupie liczącej maksymalnie 10 uczniów.
Puzzle z alfabetem
W grupach najmłodszych uczniów, dopiero zaczynających naukę liter, można przeprowadzić zabawę z użyciem puzzli z alfabetem. W tym celu nauczyciel zapisuje każdą literę na kartce, a następnie rozcina ją na dwie części. Warto każdą literę przeciąć w inny sposób (wzdłuż, wszerz, na ukos, po łuku itd.). Zadaniem uczniów jest poprawne dopasowanie dwóch części litery, a następnie podanie na głos jej nazwy. Puzzle należy wprowadzać partiami, na przykład po 6-7 liter. Zbyt duża ilość elementów może wywołać zamieszanie, co utrudni naukę.
Do nauki alfabetu można też wykorzystać gotowe pomoce edukacyjne. Na przykład:
→ Alphabet Marks the Spot
→ Alphabet Puzzle Blocks
→ Alphabet Puzzle Cards
→ Goodie Games ABC Cookies
Pomysły zebrała: Joanna Czosnyka
Joanna jest absolwentką Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera – kierunek: filologia angielska. Pracowała jako nauczyciel języka angielskiego, ucząc dzieci i młodzież, a obecnie jest związana z firmą Egis.
Pasjonatka działań wspierających integrację kulturową i prezes fundacji zajmującej się działalnością edukacyjną w ramach wymian międzynarodowych.