World Animal Day: Festivities Worksheets
Independence Day: Festivities Worksheets
Father's Day: Festivities Worksheets
May Day: Festivities Worksheets
Primary
May Day Primary 1 (do wydrukowania)
May Day Primary 2 (do wydrukowania)
May Day Primary 2 (interaktywny)
May Day Primary 3 (do wydrukowania)
May Day Primary 3 (interaktywny)
May Day Primary 4 (do wydrukowania)
May Day Primary 4 (interaktywny)
May Day Primary 5 (do wydrukowania)
May Day Primary 5 (interaktywny)
May Day Primary 6 (do wydrukowania)
May Day Primary 6 (interaktywny)
Secondary
Earth Day: Festivities Worksheets
Earth Day Primary 1 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 2 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 2 (interaktywny)
Earth Day Primary 3 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 3 (do interaktywny)
Earth Day Primary 4 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 4 (interaktywny)
Earth Day Primary 5 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 5 (do interaktywny)
Earth Day Primary 6 (do wydrukowania)
Earth Day Primary 6 (do interaktywny)
Saint Patrick’s Day: Festivities Worksheets
Valentine's Day
Primary
Secondary
Christmas
New Year
Thanksgiving
Halloween
April Fool's Day
Women's Day
Valentine's Day
Christmas
Lekcje poświęcone tematyce bożonarodzeniowej to zwykle jedne z zajęć, w których uczniowie biorą udział najchętniej. Zapraszamy do wykorzystania okolicznościowych materiałów, które można pobrać poniżej.
Kartoniki z pytaniem. Do wykonania tego zadania będzie potrzebny co najmniej jeden telefon z dostępem do internetu na parę lub grupę uczniów. Kartoniki z pytaniem należy rozciąć, a następnie przydzielić określoną ilość każdemu zespołowi. Zadaniem uczniów jest odnalezienie odpowiedzi na przydzielone im pytania.
Karty typu „pytanie – odpowiedź”. Zadaniem uczniów jest dopasowanie kartonika z pytaniem (w czerwonej ramce) do poprawnej odpowiedzi (w ramce zielonej). Zadanie można wykonać w parach lub grupach.
Karta pracy z pytaniami. Jest to zestaw wszystkich piętnastu pytań. Zadaniem uczniów jest odnalezienie odpowiedzi i zapisanie ich na kartce. Przed przystąpieniem do wykonywania zadania nauczyciel może ogłosić „zawody”. Osoba/ para/ grupa, która jako pierwsza odnajdzie odpowiedzi na wszystkie pytania zostanie zwycięzcą. Do wykonania tego zadania będzie potrzebny telefon z dostępem do internetu. Rozwiązując zadanie, uczniowie nie tylko zdobywają nową wiedzę, ale również doskonalą umiejętność wyszukiwania informacji.
Gra planszowa. Grę można wykorzystać jako podsumowanie lekcji, aby uczniowie mogli sprawdzić, co zapamiętali.
Mikołaj
Mikołaj nadchodzi wielkimi krokami! Z tej okazji przygotowaliśmy kilka ćwiczeń do wykorzystania na lekcji okolicznościowej.
Zadania można pobrać jako plik zbiorczy i użyć jako jednej karty pracy zawierającej zestaw różnych ćwiczeń. Każde z ćwiczeń można również pobrać osobno i zorganizować „mikołajkowe stacje”. W tym celu uczniów dzielimy na grupy, a ze stolików tworzymy stacje z zadaniami (tyle stolików, ile zadań). Uczniowie mają w określonym przez nauczyciela czasie (np. 5 minut) rozwiązać ćwiczenie przy stoliku. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, uczniowie zmieniają stację, czyli przechodzą do kolejnego stolika. Uwaga! Do rozwiązania niektórych zadań konieczny będzie co najmniej jeden telefon z dostępem do internetu.
W zestawie mikołajkowym znajdziemy:
Task 1 – wykreślankę z nazwami zabawek, które Mikołaj niesie w worku (w ramach rozszerzenia zadania możemy poprosić uczniów o stworzenie rysunku z tymi zabawkami lub o ułożenie zdań z nazwami zabawek).
Task 2 – zadanie polegające na podpisaniu elementów ubioru Mikołaja (uczniowie mogą dodatkowo opisać Mikołaja ustnie lub pisemnie).
Task 3 – ćwiczenie polegające na znalezieniu słów w innych językach obcych, które oznaczają Mikołaja.
Task 4 – tekst z lukami do uzupełnienia.
Task 5 – zadanie oparte na wykorzystaniu kodu QR (treść ukrytego polecenia: ułóż słowa z podanych liter S, A, N, T, A, C, L, A, U, S).
Task 6 – tekst piosenki świątecznej do uzupełnienia.
ABC czyli jak uczyć alfabetu
Większość uczniów rozpoczyna swoją przygodę z językiem angielskim od nauki alfabetu. Dzieci zwykle ćwiczą go w formie piosenki, a melodia i rytm pomagają szybko zapamiętać cały alfabet. Nauczyciele zauważają jednak, że uczniowie poproszeni o nazwanie wybranej losowo litery miewają z tym problem. Często się zdarza, że chcąc przypomnieć sobie jej nazwę, muszą powiedzieć na głos (albo zaśpiewać) wszystkie litery od początku – od A do tej, o którą właśnie chodzi. Bywa, że potrzebna jest… matematyka. Uczeń najpierw mówi alfabet po polsku, licząc na palcach kolejne litery – np. H jest 8. w kolejności. Potem mówi alfabet po angielsku, również licząc na palcach. Gdy dotrze do 8. litery angielskiego alfabetu, odkrywa, że polskie H to angielskie /eɪtʃ/. Wniosek z tych obserwacji jest taki – jeśli na początkowym etapie nauki zabraknie ćwiczeń utrwalających nazwy liter „na wyrywki”, z użyciem materiałów wizualnych, to później przypomnienie sobie angielskiej nazwy danej litery może być trudne.
Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na gry i ćwiczenia, które można przeprowadzić na zajęciach z uczniami w różnym wieku. Sprawdzą się one na lekcjach poświęconych wyłącznie nauce alfabetu, ale mogą również posłużyć jako dodatkowe ćwiczenia na początku lub końcu lekcji albo jako przerywnik w trakcie zajęć.
Praca z plakatem
Po wspólnym powtórzeniu alfabetu nauczyciel siada z uczniami w kole, kładąc w środku plakat z alfabetem (jeśli nie mamy plakatu, możemy użyć dużej kartki papieru z wypisanymi literami). Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu, a następnie kolorową kartką zakrywa jedną z liter. Na komendę nauczyciela uczniowie otwierają oczy i mówią, która litera została zakryta. Uczeń, który jako pierwszy poprawnie nazwie zasłoniętą literę, kładzie kartkę na literze, którą ma sam wybrać, i zabawa toczy się dalej.
Podczas przeprowadzenia tego ćwiczenia warto używać pełnych zwrotów po angielsku, np.: Close/Open your eyes.; What letter is missing? itp.
W starszych grupach można poprosić uczniów, by po podaniu właściwej nazwy litery, wymienili kilka słów (np. trzy) zaczynających się na tę literę lub ułożyli zdanie zawierające wyraz, który zaczyna się na tę właśnie literę.
Zabawa w chowanego
Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel chowa w różnych miejsca w klasie przygotowane wcześniej kartoniki z wszystkimi literami alfabetu. Jeden kartonik to jedna litera. Zadaniem uczniów jest znalezienie tych kartoników. Planując przeprowadzenie tej zabawy, trzeba zwrócić uwagę na liczebność grupy i ustalić, ile kartoników ma znaleźć każdy uczeń. Na przykład – jeśli grupa liczy dwunastu uczniów, dziesięć osób ma znaleźć po dwa kartoniki, a dwie – po trzy.
Gdy wszystkie litery zostaną odnalezione, nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w linii, zgodnie z kolejnością liter w alfabecie. Aby uniknąć chaosu, nauczyciel kieruje zabawą, zadając pytania: Where’s letter A?; Letter C is here, what letter is next? itp. Linia oczywiście będzie „dynamiczna”, gdyż uczeń, który ma kartonik np. z literami A i Z, najpierw staje jako pierwszy, a potem przechodzi na koniec.
W grupie starszych uczniów kolejnym etapem zabawy może być układanie zdań, w których dana litera ma pojawić się jak najczęściej. Uczniowie zostają podzieleni na drużyny (warto podzielić uczniów tak, aby w każdej drużynie znajdowały się zarówno osoby słabsze, jak i mocniejsze). Nauczyciel przydziela każdej drużynie jedną literę, np. M. Wygrywa drużyna, która w określonym czasie ułoży zdanie, w którym będzie najwięcej wyrazów zaczynających się na daną literę, np. My mum Monica is making a mango cake for me.
Wyścigi literowe
Nauczyciel po podzieleniu uczniów na grupy, prosi ich o zapisanie na kartce jak największej liczby słów zaczynających się na daną literę. Po upływie określonego czasu (np. 3 minuty) członkowie grupy kolejno odczytują zapisane wyrazy. Po przeczytaniu wyrazu należy go przeliterować! Wszyscy uczniowie oceniają, czy wyraz został zapisany poprawnie. Oczywiście musi to potwierdzić nauczyciel. Za każde poprawnie zapisane słowo grupa otrzymuje 2 punkty. Nauczyciel może również poprosić uczniów z innych grup o podanie polskiego odpowiednika danego słowa. Za poprawną odpowiedź przydziela jeden punkt. Wygrywa grupa, która zdobyła najwięcej punktów.
Wybuchowy alfabet
Nauczyciel przygotowuje kartoniki z wszystkimi literami alfabetu. Każda litera musi być zapisana osobno. Można też przygotować wariant z dużą i małą literą (np. A a) na jednym kartoniku albo użyć obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwy zaczynają się na daną literę (np. obrazek jabłka – apple, piłki – ball, samochodu – car itp.). Dla dużych grup można przygotować większą liczbę kartoników, zarówno z literami, jak i obrazkami. Trzeba też zrobić pięć kartoników z napisem BANG! Kartoniki należy włożyć do woreczka lub pudełka. Uczniowie kolejno losują po jednym i podają na głos nazwę litery. Jeśli odpowiedź jest poprawna, uczeń zachowuje kartonik, jeśli błędna – odkłada kartonik na bok. Ten, kto wylosuje BANG!, oddaje wszystkie zgromadzone wcześniej kartoniki. Wygrywa uczeń, który na końcu zabawy ma najwięcej kartoników.
Dla uatrakcyjnienia gry uczniowie mogą podawać sobie woreczek lub pudełko w rytm muzyki. Gdy nauczyciel zatrzyma muzykę, uczeń, który właśnie trzyma woreczek/pudełko losuje literę. Ważne, aby nauczyciel zatrzymywał muzykę w takich momentach, żeby każdy miał szansę na losowanie.
Grę można prowadzić także na nieco wyższym poziomie, prosząc uczniów nie tylko o podanie nazwy wylosowanej litery, ale także wyrazu lub wyrazów rozpoczynających się na daną literę.
Literowe „podchody”
Przed przeprowadzeniem gry nauczyciel zapisuje litery na dużych kartkach (np. w formacie A4). Potem rozkłada kartki na podłodze – dobrze jest mieć sporo miejsca do dyspozycji. Uczniowie chodzą między rozłożonymi kartkami. Nauczyciel głośno podaje nazwę dowolnej litery, a zadaniem uczniów jest odnalezienie tej litery i podejście do niej. W rolę nauczyciela mogą wcielać się również uczniowie – w tym wariancie, wybrany przez nauczyciela uczeń podaje nazwę litery, a gdy litera zostanie odnaleziona, wskazuje kolegę/ koleżankę, która ma podać kolejną nazwę. Gra sprawdza się najlepiej w grupie liczącej maksymalnie 10 uczniów.
Puzzle z alfabetem
W grupach najmłodszych uczniów, dopiero zaczynających naukę liter, można przeprowadzić zabawę z użyciem puzzli z alfabetem. W tym celu nauczyciel zapisuje każdą literę na kartce, a następnie rozcina ją na dwie części. Warto każdą literę przeciąć w inny sposób (wzdłuż, wszerz, na ukos, po łuku itd.). Zadaniem uczniów jest poprawne dopasowanie dwóch części litery, a następnie podanie na głos jej nazwy. Puzzle należy wprowadzać partiami, na przykład po 6-7 liter. Zbyt duża ilość elementów może wywołać zamieszanie, co utrudni naukę.
Do nauki alfabetu można też wykorzystać gotowe pomoce edukacyjne. Na przykład:
Pomysły zebrała: Joanna Czosnyka
Joanna jest absolwentką Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera – kierunek: filologia angielska. Pracowała jako nauczyciel języka angielskiego, ucząc dzieci i młodzież, a obecnie jest związana z firmą Egis.
Pasjonatka działań wspierających integrację kulturową i prezes fundacji zajmującej się działalnością edukacyjną w ramach wymian międzynarodowych.